בלוג

מפעילי צמ"ה

שני, 16 נובמבר 2015 07:53

בובקט, מחפרון ומה שבינהם

 

בובקט - נעים להכיר 

בובבקט הוא מכשיר הנדסי המשמש לביצוע עבודות עפר מגוונות, משתייך למשפחת כלי הצמ"ה - ציוד מכני הנדסי. בובקט בשמו התקין בעברית הינו "מחפרון" והוא משמש כאמור לחפירת בורות ולכן עושים בו שימוש רב בתחום הבנייה, עבודות עפר ובעבודות פיתוח שונות. על זרועו של הבובקט (מחפרון) שהוא למעשה מכשיר המבוסס על טרקטור, מותקנת את חפירה. 

הבובקט נוצר לפני למעלה לפני למעלה מ-40 שנה ומאז ועד היום הוא משמש קבלני בניין, קבלני עפר ומהנדסים רבים המודעים ליכולותיו וליתרונותיו הרבים, בעבודות חפירה ובנייה בינהן מבנים קטנים, ביצוע הריסות של קירות, חפירת תעלות, שבירת אספלט, סלילת כבישים ועוד. 

בובוקט ומיני בובוקט - מה ההבדל? 

שניהם מיועדים לביצוע אותן עבודות, ההבדל היחיד הבא לידי ביטוי גם בשם הוא כמובן הגודל. מידותיו של המיני בובקט קטנות בהרבה מהבובקט הסטנדרטי. מידות אלו מאפשרות לו גישה למקומות שעבור הבובקט הסטנדרטי היא קשה ואף לעיתים בלתי אפשרית. כמו כן, קל מאוד לשנע אותו באמצעות משאית מאתר לאתר. 

אופן השימוש 

בכלי זה יכול להשתמש רק מי שהוסמך לכך באמצעות רישיון "מכונה ניידת". בכדי להנפיק רישיון זה, יש להחזיק ברישיון נהיגה על טרקטור או רישיון בדרגה B או מעל לדרגה זו. על הנהג להשתתף בקורס מכונה ניידת במרכז לימוד מורשה מטעם משרד התחבורה כגון - מכללת רופין. 

קורס רישיון מכונה ניידת - מפעיל צמ"ה 

הקורס מתקיים במשך 3 ימים מלאים, הכוללים חומר לימוד תיאורטי ומעשי ולאחריהם, יקבלו מסיימי ההכשרה בהצלחה רישיון נהיגה חדש הכולל היתר בכתב לנהיגה במכונה ניידת מכל סוג - בהתאם לחוק. 

חשוב לדעת 

מי שנוהג ללא רישיון בכלי זה או במכונה ניידת באופן כללי צפוי לעונש שלילת רישיונו, מי שמתיר לאדם שאין בידו רישיון מתאים לנהוג צפוי לעונש מאסר וקנס כספי בגובה - 67,000 ש"ח. 

אל תנהגו ללא רישיון - הרשמו עוד היום ! 

 

 

 

טופס ירוק הינו טופס הכרחי להוצאת רישיון נהיגה. 

על מנת שתוכלו להתחיל ללמוד נהיגה ולאפשר לעצמכם כניסה לעולם התעסוקה בתחום ציוד מכני הנדסי - מכונה ניידת, עליכם לעמוד במספר תנאים המוודאים כי הינכם כשירים בהתאם לדרישות החוק לקבלת רישיון נהיגה . 

טופס ירוק הינו כינוי לטופס רש"ל 18 בשבל צבעו מכונה "טופס ירוק". מסמך זה ילווה אתכם בכל התחנות בדרך אל לימוד הנהיגה מבחינה תאורטית ומעשית ועמידה בכל הדרישות. בכל שלב בו תעברו יוחתם הטופס הירוק בהתאם. 

תחנה ראשונה - אופטיקה 

כאן תתבצע בדיקת ראייה ראשונית, המאשרת כי יש לנהג כושר ראייה סביר המאפשר לו לשלוט ברכבו ולנהוג בכביש\דרך. משרד התחבורה קובע אילו חנויות אופטיקה מורשות לבצע את הבדיקה החייבת להתבצע על ידי אופטימטריסט מורשה. בכל מקרה שהבדיקה תקינה יחתום הבודק במקום המיועד לכך בטופס. במקרה והמועד לא עבר את בדיקת הראייה וזקוק לעזרים כגון משקפיים או שהנבדק חושש כי מסיבה כל שהיא הבדיקה לא שיקפה את יכולתו, עליו לבקש מהבדוק לא לחתום על הטופס והוא ראשי לעבור בדיקה נוספת ע"י גורם מורשה אחר. בכל מקרה עלות הבדיקה היא כמה עשרות שקלים, בנוסף לבדיקה המועמד מצולם והתמונה מהודקת לטופס כאמצעי זיהוי . 

תחנה שנייה - רופא משפחה 

בשלב זה נדרש המועמד לעבור בדיקה כללית המעידה כי בריאותו תקינה והוא כשיר לנהיגה. רופא המשפחה המכיר את ההיסטוריה של התלמיד צריך לאשר זאת בחתימתו על גבי הטופס. במידה והתלמיד סובל מבעייה רפואית כל שהיא, הרופא יציין זאת בטופס ומשרד הרישוי יבדוק זאת בועדה מתאימה שכן לא כל בעייה רפואית מונעת מתלמיד ללמוד נהיגה. 

תחנה אחרונה - משרד הרישוי 

בסיום תהליך זה, חוזר התלמיד עם הטופס אל משרד הרישוי המאשר בחתימתו את השתתפות התלמיד בלימודי נהיגה עיוניים (תאוריה) ולימודים מעשיים וכן, בכפוף לכך יונפק לתלמיד במידה ויעבור בהצלחה את המבחנים רישיון מתאים בסיום הקורס. 

 

אומנם נשמע כי מדובר בתהליך ארוך ומייגע אך בפועל מדובר בתהליך קצר יחסית המתנהל בטווח זמן קצר. 

אז קדימה - תחנה ראשונה ! 

 

 
 

בואו נעשה סדר בדברים: 

על פי תקנה 39(א)ט' החדשה שנכנסה לתוקף בתאריך 22/6/2010, חייב הנוהג ומפעיל כל כלי צמה אופני (גלגלי), מכל סוג שהוא,להחזיק בהיתר מיוחד ל"מכונה ניידת" הרשום ברישיון הנהיגה בו הוא מחזיק. 

החל מתאריך זה, יכול לנהוג במכונה ניידת, רק מי שברישיון הנהיגה שלו מופיע היתר ל"מכונה ניידת". 

רישיון למכונה ניידת יינתן רק למי שעבר קורס הפעלת מכונה ניידת. 

כל מי שבעבר הופיע אצלו ההיתר לנהוג במכונה ניידת, למרות שלא עבר קורס - ההיתר הזה בטל ובחידוש הרישיון הבא היתר לא יופיע. 

פרשנות שגוייה לתקנה זו, מביאה נהגים רבים לנהוג ללא רישיון מתאים לכלי בו הם נוהגים וכן, גם מעסיקים מאפשרים לעובדים לנהוג בכלים אשר רישיון הנהיגה של העובד לעיתים אינו מתאים. 

חשוב לדעת: 

  • הנוהג ללא רישיון מתאים לסוג הרכב - ייפסל רישיונו לתקופה של לפחות 90 יום. 
  • בעל רכב או בעל כלי צמ"ה המתיר לאדם לנהוג ברכבו כאשר אין בידו של הנהג רישיון מתאים, צפוי על פי חוק ל- 3 שנות מאסר ולקנס העומד נכון להיום על סך 67,000 ש"ח. 
  • על פי פקודת ביטוח רכב מנועי, הנוהג ברכב ללא רישיון נהיגה מתאים - אינו זכאי לתבוע דמי ביטוח. 
  • בתביעת נזק שנגרמה למכונה ניידת או ממכונה ניידת, לא יוכל המבקש לתבוע נזק אם מפעיל המכונה הניידת לא החזיק ברישיון מתאים. 

שים לב: 

מלגזה ומעמיס טלסקופי אינם כלי צמ"ה.  בכדי להנפיק רישיון עבור כלים אלו יש צורך לעבור קורס מיוחד שאינו קשור לקורס מכונה ניידת.                            למסיימי הקורס יופיע ההיתר המתאים ברישיון. 

הפטור היחיד לקורס מכונה ניידת ניתן למי שיש לו רישיון מעל 15 טון - C או C+E או C-E טריילר שהוצא לפני 22/6/2010. 

קריירה כמפעיל ציוד מכני הנדסי – מפעיל צמ"ה

 

לאלו  מכם שאוהבים לעבוד בשטח וציוד מכני מעניין אותם, כדאי לכם אולי לבדוק קריירה כמפעיל ציוד. אם אתה כבר מתעניין במקצוע ומתכנן לעבור

 

הכשרה כמפעיל צמ"ה (קורס רישיון מכונה ניידת)  במכללת רופין, המאמר הזה הוא עבורך!

 

 

תיאור העבודה כמפעיל צמ"ה

 

עבודה כמפעיל צמ"ה קשורה בעיקר לחפירות, העמסה ושינוע חומרים. העבודה מתבצעת על ידי מחפרים (באגרים), מיני מעמיסים ,מעמיסים (שופלים), מחפרונים, מלגזות, משאיות מחצבה ופירקיות, ישנן עבודות ייעודיות מיוחדות בהן משתמשים בציוד מכני ספציפי עם יישומים רלוונטיים לאותה המשימה.


 

אז איך נכנסים לתחום, למי פונים, מה עושים?

מקצוע זה אינו זוכה לפרסום או עידוד באמצעות קמפיינים וחבל מאוד שכך המצב שכן יש פוטנציאל רב בתחום. לציבור חסר ידע והבנה מעמיקה בתחום ולכן נוצר מצב שבו העובדים בתחום הם לרוב כאלה ש"נולדו" לתחום כיוון שאביהם קבלן או מפעיל בעצמו או שמדובר בעסק משפחתי.

פחות אנשים מחפשים לעבוד בתחום הזה מתוך בחירה או קשר מקדים לענף וחבל שכן מדובר בפספוס תעסוקתי של ממש בענף רלוונטי, מתפתח ומאתגר אשר הכניסה אליו די פשוטה ומעניינת. למי שיש ניסיון ואף רישיון צבאי יש דריסת רגל של ממש בתחום, כמו כן, ניתן להשתמש בפיקדון לחיילים משוחררים עבור הלימודים.

תחילה יש לעבור קורס מכונה ניידת המכשיר אתכם לעבודה על ציוד מכני הנדסי, ללא רישיון לא תוכלו לעבוד בתחום.  לאחר מכן אפשר לחפש במדורי הדרושים הצעות עבודה בהתאם לניסיון, לידע ולוותק.

ניתן לגשת לאתרי ,תמיד יש דרישה למפעילי צמ"ה והדרך הכי טובה לדעתי היא פשוט לעשות יום טיולים הבנייה השונים או מחצבות באזורכם, לגשת אל מנהל העבודה או הבעלים, להציג את עצמכם ולשאול האם יש דרישה לעובד בתחום.

העבודה כמפעיל צמ"ה הינה דינאמית, לרוב מדובר באתרים שונים, הזמן עובר מהר בעבודה מבלי ששמתם לב ואתם כל הזמן בתנועה גם בכלי וגם מחוצה

לו. מדובר בעבודה בצוות המאפשרת סביבת עבודה נעימה ותקשורת עם אנשים נוספים.

 

 

אחריות בעבודה והימנעות מסיכונים

 

שחשוב  לשמור על  כללי בטיחות ולנהוג בזהירות מלאה  תוך הקפדה על נהלי עבודה. מספיקה שנייה אחת של חוסר ריכוז או מקצועיות בכדי שמישהו יפגע או שיגרם נזק ברכוש. מפעיל צמ"ה מקצועי מכיר את מגבלותיו ומגבלות הכלי ויודע לזהות אילו פעולות מתאימות לכלי אותו הוא מפעיל.

 

 

טיפ למתחילים

מתחילים מלמטה, לומדים מאחרים הוותיקים יותר בתחום. ,ניסיון של שנים טוב יותר מכל בית ספר.
חשובה המוכנות ללמוד ולעבוד שעות נוספות יותר מאחרים,כך ניתן לצבור יותר ניסיון ומיומנות להפעיל את הכלים.



דרישה למפעילי ציוד צמ"ה
ישנה דרישה רבה ועקבית, וכן יש הזדמנויות רבות בתחום, במיוחד בשל מעבר של חברות קבלניות לאזורים שונים בארץ. כך יתכן שחברה שעבדה בדרום תעבור לצפון הארץ ותצטרך עובדים חדשים, לא כל עובד יוכל להעתיק מקום מגורים בכל פעם שהחברה נודדת כך שתמיד תהיה עבודה.
מומלץ להתחיל בחברות קטנות, כמו כן, כדאי להתחיל באביב כאשר יש יותר פרויקטים בביצוע מאשר בתקופת החורף.

רמת השכר למפעילי ציוד צמ"ה – ממה היא מורכבת
ראשית, רמת מיומנותוהידע. מי שיודע להפעיל מס' סוגים שונים של ציוד מכני יעשה יותר כסף ממישהו שיודע להפעיל רק סוג אחד של ציוד, מסיבה פשוטה - הוא שימושי יותר למעסיק.

ותק הוא כמובן גורם נוסף, כמו בכל תחום אחר שיש לכבד ולהעריך אדם מקצועי ומנוסה, בעיקר בתחום של ציוד כבד בו מדובר בכלים יקרים מאוד וצריך להעסיק מפעיל שישמור על הכלי. השכר ההתחלתי הינו - 6000 ש"ח בחודש ויכול להגיע גם עד כ-30,000 ש"ח בחודש, בסוגי ציוד צמ"ה כבד מיוחד.

 

 

עבודה בשטחי בנייה, חקלאות, תעשייה רפתות ועוד, דורשת מספר רב של כלי עבודה,כדוגמת:  טרקטורים, דחפורים, מנופים, מלגזות, מערבלי בטון ועוד.                                                                                                                                         כל כלי עבודה אלו משתייכים לקטגוריית "ציוד מכני הנדסי" או בקיצור הידוע בשם: צמ"ה .                                                   ציוד זה משמש לעבודות הנדסיות כמו עבודות בנייה, סלילת כבישים ועבודות עפר לסוגיהן. כמו כן, כלים אלו משמשים גם את ענף החקלאות באיסוף אשפה חקלאית ואיסוף היבול בעת הקצירה. כלים אלו כבדי משקל ומופעלים באמצעות מנועים חזקים כדי לאפשר להם לשאת, לשנע ולהרים משקלים כבדים.

קטגוריה זו של "כלי צמ"ה" כוללת בתוכה מספר רב של דגמים, לדוגמא, מעמיס טלסקופי הינו כלי המאפשר נשיאה והרמה של משאות כבדים בשטח העבודה. עם זאת, לכלי זה יש מגוון דגמים אשר ההבדל בניהם תלוי במשקל העמסה המקסימלי שאותו הוא יכול לשאת וגובה הזרוע הטלסקופית. לכן, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום כדי לבחון מהו סוג המכונה המתאים ביותר למשימה אותה רוצים לבצע בטרם השכרת הכלי או רכישתו.

כדי להפעיל ציוד מכני הנדסי נדרש רישיון מפעיל צמ"ה, המותנה בהשתתפות בקורס הכולל לימודים עיונים ולימודים מעשיים. קורס זה אורך כ- 34 שעות לימודים במתכונות שונות ובסיומו מוסמכים להפעיל כל אחד מהסוגים הרבים של הכלים הקיימים בשוק (במסגרת התקנה שנקבעה ע"י משרד הרישוי). כדי להיות מפעיל צמ"ה יש צורך ברישיון דרגה ב' ולהיות מעל גיל 18. על פי משרד התחבורה כל כלי העבודה הנכללים תחת השם ציוד מכני הנדסי נקראים "מכונה ניידת" וכל הכלים מובדלים באמצעות לוחית רישוי שחורה.    

כדי לבצע את הקורס קיימים מספר בתי ספר מקצועיים כדוגמת "המכללה הטכנולוגית רופין", בו אנו מקיימים את הקורס בכל חודש.   מפעיל צמ"ה נדרש להיות בעל יכולת לתפעל כל אחד מסוגי הציוד בהתאם להנחיות והתקנות. מפעיל מקצועי ידע להימנע מתאונות ופגיעה ברכוש ובנפש. כמו כן, נדרש ידע טכני והבנה בהפעלת המכונה בכדי להימנע מפגיעה בתשתיות מים הממוקמות מתחת לרצפה ותשתיות חשמל המצויות בגובה וגרימת נזק לאדם ו\או רכוש.

השימוש בכלי עבודה אשר נכללים תחת הקטגוריה ציוד זה הינו נפוץ. כלי עבודה אלו משמשים תעשיות שונות ומגוונות למספר רב של עבודות ולכן למי שמחזיק ברישיון זה יש מספר רב של אפשרויות תעסוקה בתחום.  

מעסיק השוכר מפעיל צמ"ה ללא רישיון מתאים עשוי להיתפס ולהיקנס וכן המפעיל עצמו הנוהג ללא רישיון – יישלל רישיונו ויקבל קנס. מומלץ לשכור מפעיל צ.מ.ה אשר יש ברשותו רשיון מתאים והוא בעל מיומנות וניסיון בהפעלת מכונות אלו.